High-intensity Interval Training (Nederlands)

37 students

Hierbij de e-learning “High-intensity Interval Training: Wetenschap in Praktijk”. Tijdens deze cursus zal stil worden gestaan bij een nieuwe trend binnen het domein van fysieke training: high-intensity interval training (HIT). Naast algemene inspanningsfysiologie en trainingsfysiologie zal de achtergrond van HIT en de toepassing van HIT als alternatieve en aanvullende trainingsvorm in de dagelijkse (fysiotherapie)praktijk bij klinische populaties binnen het cardiale, pulmonale en metabole domein aan bod komen.

De cursus bestaat uit 15 vooraf opgenomen lezingen en 4 quizzen en 2 casuistieken. Na elk lesonderdeel kunnen vragen gesteld worden. De studiebelasting is circa 8 uur. De cursus is afgerond wanneer de student minimaal 80% van de lesonderdelen heeft afgerond. Na het afronden van de cursus ontvangt de student een certificaat. De cursusmaterialen blijven voor een periode van 52 weken beschikbaar voor de student. De student kan de cursus in zijn eigen tempo doorlopen.

Instructor

Dr Tim Takken is universitair hoofddocent en is als inspanningsfysioloog werkzaam in het UMC Utrecht locatie Wilhelmina Kinderziekenhuis en het Prinses Maxima Centrum voor Kinderoncologie. Hij publiceerde meer dan 260 wetenschappelijke artikelen en 4 boeken waaronder het boek Inspanningstests en Inspanningsfysiologie bij Kinderen.

0.0
0 total
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
€250.00 €225.00

2 thoughts on “High-intensity Interval Training (Nederlands)

  1. Beste,

    Hoe bepaal je de intensiteit voor de hit-sessies op basis van een CPET ipv steep ramp test?

    Baseren we dan op het vermogen bereikt op de VO2piek?
    Vb.: >95% wattageVO2piek voor hit 1-4min?
    Vb.: 100-120% wattageVO2piek voor hit 30-60sec.?

    Of baseren we dan op het vermogen op VT2/RCP?

    Mvg

    Pieter-Jan

  2. Beste PieterJan,
    Het vermogen op VT2/RCp is een vermogen dat je ca 60 minuten vol kunt houden. Als je hier mee gaat trainen tijdnes je intervallen zal dit in veel gevallen te laag zijn om een optimale trainingsprikkel zijn. Het Wattage uit de CPET kun je dan beter gebruiken voor het instellen van de trainingsintensiteit. Het is vaak even een beetje finetunen welke % van het maximale vermogen je kunt toepassen bij je individuele client. Maar een % tussen 100-120% is prima begin. Een sporter kan een hoger % aan dan een gedeconditioneerde patient. Voor de CPET is het wel van belang dat de patient cardiopulmonaal uitbelast is tijdens de CPET. Als iemand ventilatoir beperkt is, haalt hij een lagere Wmax dan dat de beenspieren eigenlijk aanzouden kunnen. Wanneer dan getraind zal worden aan de hand van deze Wmax is de intensiteit te laag. Daarom is de steep ramp test ooit ontwikkeld.
    Met vriendelijke groeten,
    Tim Takken

Leave a Reply

Your email address will not be published.